Můj příběh s celiakií

by - 20:27


V tomto článku bych Vám chtěla popsat můj příběh o tom, jak mi byla diagnostikována celiakie. Protože to u mě nebylo tak jednoduché a byla jsem jeden z případů, u kterých se nemoc nijak zvlášť neprojevovala, tak ještě než se budu věnovat přímo celiakii, musím se zmínit o jiných věcech, které s tím vším souvisí.






Nejprve se zmíním o svých problémech se štítnou žlázou. Není to nic vážného, pouze beru léky (Letrox) a chodím dvakrát do roka na kontroly. Dále bych chtěla popsat moje kožní problémy. Na loktech a na kolenou se mi totiž začal dělat jakýsi podivný "ekzém". Šla jsem s tím na kožní a lékařka mi předepsala nějakou mastičku. Ale ta nezabrala. A bohužel nezabíraly ani jiné mastičky a ložiska s "ekzémy" se začala zvětšovat a objevovat se i na dalších místech. Ne, že by mi nějak zvlášť záleželo na vzhledu, ale tohle mi opravdu vadilo. V létě jsem se styděla nosit kraťasy, šaty, plavky… Pak má kožní lékařka usoudila, že by to mohla být lupenka a dokonce mi předepsala i léčbu horským sluníčkem. (Zapomněla jsem dodat, že se mi "lupenka" rozšířila už i do vlasů. No prostě hrůza, byla jsem z toho opravdu hodně nešťastná). Navštívila jsem několik různých kožních lékařů a vyzkoušela jsem všechny možné kortikoidové, konopné a různé jiné mastičky a krémy. Nic nezabíralo.


A teď se vrátím ke svým problémům se štítnou žlázou. Na podzim roku 2014 jsem byla, jako každoročně, na kontrolních odběrech krve. Také mě pan doktor zvážil, změřil, a když jsem pak byla u něj v ordinaci, kde mi říkal výsledky, tak se podivoval nad tím, že jsem celkem hodně zhubla. Ptal se, jestli držím nějakou dietu, jestli jsem se nestala vegetariánkou a tak. A i já jsem se tomu divila, protože jsem vůbec nezpozorovala, že bych byla hubenější. Ale podle váhy na jaře 2014 a pak na podzim 2014 jsem zhubla asi 4 – 5 kg. Také krevní obraz se panu doktorovi nelíbil. Měla jsem velmi málo železa, tak mi předepsal sirup na doplnění železa. A také mi doporučil, dojít si na odběry krve, aby se zjistilo, zda nemám právě CELIAKII. A tak jsem navštívila svojí obvodní lékařku, která mi udělala testy, které se potvrdily. A tak jsem se musela objednat na vyšetření střevní biopsie na gastroenterologii. Vyšetření jsem absolvovala začátkem roku 2015 a o průběhu vyšetření bude brzy také článek. Každopádně jsem se po několika týdnech dozvěděla konečný verdikt. Byla jsem diagnostikovaná jako pacient trpící celiakií a byla mi naordinována bezlepková dieta. Co mě docela překvapilo, bylo to, že mi doktorka řekla pouze toto, a když jsem se zeptala: "Aha, a co teda můžu a nemůžu jíst?", tak mi bylo řečeno, že toho je na internetu spousta a ať si to zjistím sama. A tak jsme přijeli domů a všichni (já, mamka a taťka) jsme začali hledat informace o bezlepkové dietě.



Co Vám budu povídat, byl to pro mě velmi zásadní moment v životě. Do té doby jsem věděla pouze to, že nějaká bezlepková dieta existuje a že lidé, kteří ji drží, nesmí mouku. Ale vůbec jsem nevěděla, co všechno to doopravdy obnáší. Tímto bych zároveň chtěla poděkovat své rodině, že při mne v tomhle nelehkém začátku stála (a pořád stojí a podporují mě).


A jak to dopadlo s mojí lupenkou nebo co to vlastně bylo? Místečka všude po těle s nasazením diety zmizela. Zůstala už jen ložiska na kolenou a loktech, které se každým dnem zlepšují. Jsem za to hrozně ráda, protože se konečně nemusím stydět nosit kraťasy a plavky.


Tak tohle byl můj příběh s celiakií a já budu moc ráda, když se v komentářích podělíte o ty své.

You May Also Like

8 komentářů

  1. Ahoj,super cteni,mám dcerku 5let,rok na diete a priznaky nemela temer zadne.jen nerostla podle lekarskych tabulek,tak se u ni pro kontrolu taky vzala krev na celiakii.a potvrdilo se to.nyni,po roce, co drzi dietu dohnala 7 cm v rustu :) drzim palce,je to nelehka cesta s touto diagnozou,ale v dnesni dobe je uz veliky vyber bezl.potravin :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář. :) Ano, v dnešní době už se s celiakií dá žít v podstatě úplně normálně. :) Také držím palce Vám i dcerce. :)

      Vymazat
  2. Ahoj, muj pribeh zni : v kvetnu 2014 sem se zacala v noci dusit , nemohla sem spat furt sem mela drazdivy kasel , musela sem dychat z otevrenou pusou u okna, dalsi den to trochu polevilo , ale vecer to zase zacalo jela sem na pohotovost tam mi rekli, ze mam zanet prudusek, a ze by to mohlo byt zacinajici astma , ze si to mam nechat vysetrit . Obvodni doktorka me poslala na alergologii kde mi zjistili alergie na pyl, na travu , na pelynek a psi srst a taky pruduskove astma a z krve i celiakii, zvysene latky. Hodne zvysene. Poslali me na vysetreni na celiakii, biopsii sem odmitla , z doktoru mam strach a to bych nedala, nenecham si udelat ani vyter z krku. Tam mi pak doktor rekl, ze pokud tu biopsii nechci ze nemusim , ze vysledky z krve sou tak vysoke , ze je to jasne , po pul roce bezlepkove diety se hodnoty 100x zmensili.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář a za podělení se se svým příběhem :) Ať už Tě netrápí žádné zdravotní problémy :)

      Vymazat
  3. Ahoj, jsem Karla Floriánová a na internetových diskuzích se snažím o osvětu kolem celiakie. Chci Tě jen upozornit, že celiakie je autoimunitní, geneneticky podmíněné onemocnění a že je to záležitost celé rodiny. Tak v zájmu svých blízkých, zapátrej mezi pokrevními příbuznými, jestli nemají potíže, související s celiakií. Ale upozorňuji Tě, že i v mojí rodině jsou jedinci, kteří mají jasné příznaky a o diagnóze nechtějí ani slyšet,-"stejně by dietu nemohli(nechtěli ) držet".No a jinak-držím Ti palce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuji Ti za komentář. :-) Paní doktorka mi řekla, že by na vyšetření měli jít příbuzní prvního řádu, čili mamka, taťka a ségra. Mamka a ségra zodpovědně byly a ani u jedné se celiakie nepotvrdila. Taťku se snažím pořád dokopat, ale bohužel to pořád odkládá. Myslíš, že bych měla na vyšetření poslat i své prarodiče? Ještě jednou děkuji! :-)

      Vymazat
  4. Lupénka je svinstvo! Omlouvám se všem, že používám na tomto krásné webu tak hanlivý výraz, ale já musela. Po letech válčení s touto nepříjemností si zasloužím pár nehezkých nadávek. Naštěstí jsem dala na radu mého doktora, který říkal, nechť vyzkouším přípravky z cibdol.cz Lupénku jsem po 8 letech přemohla.

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Míšo - píšu k potížím s vyrážkami na loktech a kolenou - tj. vyrážky na kloubech. Tímto se projevuje celiakie jako Duhringova choroba. Léčila jsem se podobně jako Ty ...nekonečné mazání různými mastičkami. ALE možnost této nemoci jsem si zjistila nakonec sama na internetu - lékař to neřešil. Následoval odběr krve u obvodní a pak gastro... Dietu držím 5 let - nejhorší je pro mne řešit dovolenou v zahraničí ... měj se hezky Vlasta

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář :-)