Gastroskopie - průběh vyšetření + moje zkušenost

by - 20:23


V tomto článku bych Vám chtěla popsat základní informace o gastroskopii (vyšetření potřebné ke zjištění celiakie). Nejsem lékař, ani odborník, takže tady nebudu přesně popisovat průběh vyšetření z lékařského hlediska. Hlavně bych se s Vámi chtěla podělit o své zkušenosti z vyšetření a třeba Vám poradit, jak se na vyšetření připravit.





Gastroskopie je endoskopické vyšetření horní části trávicího traktu. Účelem tohoto vyšetření je objevení a zhodnocení eventuálního chorobného procesu ve vyšetřované oblasti. K vyšetření se používá tenká ohebná hadice.

Já bydlím sice v Liberci, ale tady v nemocnici bych musela dlouho čekat, než bych se mohla objednat a tak jsem se objednala do Jablonce do nemocnice, kde jsem na objednání nemusela tak dlouho čekat. Není to do Jablonce zas tak daleko a chtěla jsem co nejdříve vědět, zda se mi tedy celiakie potvrdí. Před samotným vyšetřením nestihla být ani pořádně nervózní, protože jsem jeden den byla v gastroenterologické poradně, a když jsem si šla k sestřičce objednat termín gastroskopie, tak mi řekla: "Co třeba hned zítra ráno v 7:00?". Mělo to tu výhodu, že jsem to měla rychle za sebou, nečekala jsem na to několik dní a tím pádem, jsem se tím nestihl moc vystresovat. :-)

Dostala jsem nějaké papíry s informacemi o vyšetření, které jsem si měla prostudovat, a následující den je podepsané odevzdat, jako souhlas s vyšetřením.

8 hodin před vyšetřením se nesmí jíst ani pít. V den vyšetření je lepší zůstat doma a mít klidový režim. Po vyšetření začít s příjmem potravy a tekutin pozvolna. Obvykle pacient může začít jíst a pít půl hodiny po vyšetření. Je dobré mít s sebou doprovod. Já jsem s sebou měla taťku, jako řidiče, ale i jako psychickou podporu. :-)

Ještě v čekárně jsem dostala nějaký prášek, který měl střeva na vyšetření připravit. Poté jsem už šla do ordinace, kde jsem se nejprve převlékla, pak mi ještě paní doktorka znovu popisovala, jak bude vyšetření probíhat a co mám já dělat. Dostala jsem injekci se sedativem, která měla zajistit klidový průběh vyšetření. A pak mi paní doktorka nastříkala do st a do krku sprej s místním znecitlivěním.

Po této přípravě jsem si lehla na levý bok, dostala jsem do úst náustek a pak mi byl do krku a do trávicí trubice zaveden přístroj. Bylo to trošičku nepříjemné. Hlavně ze začátku, kdy je zapotřebí spolupráce pacienta. Pacient musí několikrát polknout, avšak poté už lékař vše provádí sám. Vyšetření není vůbec bolestivé, jak jsem již zmiňovala, spíše je to nepříjemné, ale necítíte opravdu skoro nic a injekce se sedativem funguje také velmi dobře. No a to je celé. Nepamatuji si přesně, jak dlouho vyšetření trvalo, ale myslím si, že i s úvodní přípravou to mohlo být tak 10-15 minut.

Já si toho ze samotného vyšetření moc nepamatuji, abych řekla pravdu. Injekce se sedativem na mě fungovala opravdu velmi dobře a úplně mě "oblbla". Byla jsem po tom taková malátná a unavená. Cestou k auto jsem se dokonce radši držela taťky za ruku. Ten se mi smál, jestli náhodou nechci řídit, když jsem takhle "v pohodě". :-D To však samozřejmě pacient do odeznění účinku sedativ nesmí, stejně jako například pít alkohol. Když jsme přijeli domů, šla jsem si lehnout a vyspat se. Když jsem se vzbudila, byla jsem zmatená a ptala jsem se taťky, jestli už jsme v té nemocnici byli a nebo jestli tam teprve jedeme... :-D Když účinky sedativa úplně odezněly, už mi bylo dobře a byla jsem v pohodě. Celkově vyšetření opravdu nebylo nic hrozného, takže z toho nemusíte mít strach, pokud se na něj chystáte.


Tak doufám, že jsem Vám tímto článkem trošku přiblížila průběh gastroskopie. Případné dotazy pište do komentářů a já se pokusím Vám na ně odpovědět.




You May Also Like

2 komentářů

  1. Ahoj, ja tedy mela prubeh vysetreni podobny jen bez sedativ :) U nas v Ceske Lipe u me gastroentrolozky je nedavaji :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj :) A jak jsi to bez sedativ zvládla? :) Dalo se to přežít? :)

      Vymazat

Děkuji za Váš komentář :-)